JOS KELDERMAN
Strategie | Business Development | Marketing & Sales

MIJN BLOG

Strategische marketing, digitale transformatie en e-commerce: zomaar een paar onderwerpen die mij bezig houden.


Terug naar overzicht

25-08-2020

E-mail is alive & kicking: 6 trends

E-mail. Het is een van de belangrijkste marketingkanalen aller tijden. En toch zijn marketeers vooral bezig met de ontwikkeling van nieuwe kanalen, terwijl het oude vertrouwde e-mailmarketing nog steeds een grote impact kan hebben op de totale marketingmix.

Dat marketeers hun aandacht hebben verlegd, is misschien ook niet zo gek. De tijd die mensen besteden aan het lezen van e-mails - meer dan 90% van de mensen leest dagelijks zijn of haar e-mails - moet verdeeld worden over de talloze e-mails die hun inboxen doen overstromen. Des te belangrijker is het dus om een e-mailmarketingcampagne in te zetten die ook daadwerkelijk effect kan hebben.

De zes trends op het gebied van e-mailmarketing:

1. AMP voor e-mails
Binnen e-mailmarketing is AMP (accelerated mobile pages) een van de grootste ontwikkelingen van het moment. AMP is een open-source HTML framework, dat een eenvoudige manier biedt om snelle, gebruiksvriendelijke websites en - sinds kort - e-mails te maken. Het werd voor het eerst in 2019 ondersteund in e-mails.

Door het creëren van aangepaste e-mailtemplates die AMP ondersteunen, kan je e-mails dynamischer en actiever maken. Met dynamische e-mails, kan de ontvanger altijd de nieuwste informatie zien en direct vanuit het bericht actie ondernemen, zoals een RSVP voor een evenement, een vragenlijst invullen, door een catalogus bladeren of reageren op een opmerking.

2. E-mails in donkere modus
Het optimaliseren van e-mails voor mobiele devices is iets wat iedere e-mailmarketeer wel zal doen: het is een noodzaak geworden, omdat meer dan ooit e-mails worden geopend op hun smartphone. Omdat veel mensen de donkere modus gebruiken, is het dus belangrijk om de e-mailtemplates hier aan te passen. Denk aan tekstkleuren, contrasten en achtergrondkleuren.

3. De persoonlijke, menselijke touch
Storytelling is in enkele jaren erg populair geworden. Ieder bedrijf heeft wel een geschiedenis en een verhaal waarom ze de dingen doen die ze doen. Door een eenvoudig verhaal toe te voegen over hoe het allemaal begon of waar u in gelooft, creëer je betrokkenheid bij je e-mailabonnees. Deel inside scoops, achter de schermen of vertel over de manier hoe je met je leveranciers samenwerkt.

4. Animaties, GIF’s en video’s
In de tijd van zó weinig aandacht en zó veel marketingmails, creëer je aandacht door bewegende objecten. E-mailsjablonen kunnen ontworpen worden met animaties, GIF’s, bewegende CTA-knoppen (call-to-action) of ingesloten video’s. Het moet natuurlijk wel goed werken, dus testen is van groot belang. En analyseer continu welke invloed het heeft op je CTR (click-through-rate).

5. AI en marketing automation
Kunstmatige intelligentie (AI) is niet nieuw, maar het volledig benutten van de mogelijkheden ervan bij het ontwerpen van e-mailcampagnes is iets wat nu pas opkomt. AI speelt een belangrijke rol in het implementeren van effectieve personalisatie. Verder kan het gebruikt worden voor slimme segmentatie, geautomatiseerde e-mail workflow, instellen van de e-mailfrequentie, geoptimaliseerde e-mailonderwerpregels, A/B-testing en analyses.Je kan natuurlijk heel ver gaan met personalisatie, maar zorg er eerst voor dat je de klantdata op orde hebt.

6. Integratie van social media
Nee, integratie van social media in e-mailmarketing, is dus niet het plaatsen van de social icons in de e-mailvoettekst. Stuur e-mails die een actie op social media triggeren, zoals hashtagwedstrijden, het delen van foto's, het beoordelen van producten of het steunen van een doel. Hiermee snijdt het mes aan twee kanten. Aangepaste e-mailtemplates kunnen het social bereik én de e-mail click-through rates in een keer verhogen.



Terug naar overzicht


 
 
 
 
E-mailen
Bellen
LinkedIn