JOS KELDERMAN
Strategie | Business Development | Marketing & Sales

MIJN BLOG

Strategische marketing, digitale transformatie en e-commerce: zomaar een paar onderwerpen die mij bezig houden.


Terug naar overzicht

05-08-2020

E-commerce: de markt van 5 biljoen - wat zijn de trends?

Iedereen bestelt wel eens wat op internet, en dat is misschien wel een understatement om dit blog mee te beginnen. Alleen al in Nederland wordt voor meer dan 26 miljard euro online besteld, en dat groeit jaarlijks met bijna 10%. Wereldwijd schijnt het - er is écht iemand die het kennelijk bij elkaar opgeteld heeft - zelfs bijna 5 biljoen USD te zijn! Corona heeft alleen maar gezorgd voor een enorme versnelling van e-commerce. Wat zijn de trends op dit gebied?

De ultieme mobiele ervaring
Uiteraard afhankelijk van je doelgroep en product, maar een groot deel van de online aankopen gebeurt tegenwoordig via de mobiele telefoon. Het klinkt logisch, maar nog veel webshops zijn hier helaas niet op ingesteld. Zorg er dus voor dat je website én het aankoopproces de ultieme mobiele ervaring bieden.

Social shopping
Verschillende social-mediaplatforms hebben e-commerce in hun platform geïntegreerd. Dat biedt voordelen, omdat je potentiële klanten al veel informatie over hun voorkeuren hebben gedeeld met het platform. Het is dus tijd om je social-mediastrategie te herzien, waarin e-commerce een belangrijk onderdeel van wordt.

Artificial intelligence
Steeds meer webshops maken gebruik van artificial intelligence (AI) om hun omzet te verhogen en de customer experience te verbeteren. Denk aan chatbots voor het beantwoorden van vragen, vertalingen of aanmaken van productteksten en het analyseren van allerlei statistieken. Ook kan je denken aan geoptimaliseerde prijsstelling of kortingsvoordelen - op basis van AI-input. Deze technologieën zullen hun weg weten te vinden naar steeds meer webshops in de komende jaren.

Augmented reality
Augmented reality (AR) is een andere technologie die ervoor gaat zorgen dat webshops een unieke ervaring kunnen bieden aan hun klanten. Denk bijvoorbeeld aan het digitaal passen van kleding of het virtueel bekijken van meubilair in je eigen woonkamer. De voordelen voor de webshop: jezelf onderscheiden van de concurrentie, een hogere conversie genereren en lagere retourpercentages.

Waar moet je nog meer op letten?
Een aantal tips om de user experience en conversie te optimaliseren:

- Onverwachte verzendkosten zijn een belangrijke reden voor klanten om tijdens het aankoopproces de webshop te verlaten. Wees er duidelijk en transparant over: als de klant pas bij het afronden van de bestelling achterkomt dat er (hoge) verzendkosten bijkomen, is de kans groot dat ‘ie de website verlaat óf een vervelende gevoel overhoudt aan de aankoop. Slecht voor het imago dus.

- Ook al ben je er transparant over, verzendkosten vormen een extra drempel. Wil je tóch verzendkosten berekenen, denk dan aan de mogelijkheid om een drempelbedrag in te stellen - waarboven de verzending gratis is. Dat stimuleert klanten vaak om nog iets toe te voegen aan de winkelwagen. Veel mensen vergelijken via Google de prijzen van producten. Die worden getoond inclusief de verzendkosten, dus die extra kosten hoeven geen probleem te zijn - als je verkoopprijzen maar scherp genoeg zijn.

- Trackingberichten worden goed gelezen. Dat is dus een ideaal moment om je merk of producten nog een keer onder de aandacht te brengen.

- Retourbeleid zorgt voor een goede klantervaring. Denk hierbij aan gratis retourzending, makkelijke retourprocedures (geen formulieren of retouraanvragen) en een coulante retourperiode. En probeer het eens uit: grote kans dat je minder retourzendingen krijgt bij een langere retourperiode.



Terug naar overzicht


 
 
 
 
E-mailen
Bellen
LinkedIn