JOS KELDERMAN
Strategie | Business Development | Marketing & Sales

MIJN BLOG

Strategische marketing, digitale transformatie en e-commerce: zomaar een paar onderwerpen die mij bezig houden.


Terug naar overzicht

04-06-2020

Retargeting: wat is dat?

Retargeting, je marketingadviesbureau zal deze term vast wel een keer geroepen hebben. Maar wat is dat eigenlijk?

Als een potentiële klant je website bezoekt en halverwege het aankoopproces de website verlaat, dan is dat geen goed teken. Retargeting is een manier om die bezoekers weer terug te krijgen. Ze hebben kennelijk een behoefte, anders hadden ze de website niet bezocht, informatie bekeken en een product in het winkelwagentje geplaatst. Retargeting kan dan worden ingezet om ze te verleiden om alsnog over te gaan tot actie.

In de website is namelijk een stukje code opgenomen waarmee retargeting-cookies worden geplaatst. Daardoor worden individuele bezoekers herkend, en weet de website ook bijvoorbeeld welk product in het winkelwagentje was gelegd. Op andere websites of social media is dan heel gepersonaliseerd te adverteren: met het product / de dienst en de boodschap waar de klant al interesse in getoond heeft. De kans dat je ze daarmee terugwint is natuurlijk groter dan met een generieke boodschap.

Waarom retargeting?
Retargeting kan leiden tot een hogere omzet. Tegelijkertijd zullen de online advertisingkosten ook stijgen, dus het is belangrijk om de ROI van de retargetingacties nauwlettend in de gaten te houden.

Let op: voordat je begint met retargeting, moet je expliciet om toestemming vragen in de cookiemelding. Daarin, en in je privacy policy, moet staan hoe je de data verwerkt en voor welke doeleinden.

Ook is het verstandig om van tevoren goed te bepalen hoe vaak een advertentie getoond moet worden. Wat past bij je merk, je specifieke product en je doelgroep?

Denk goed na over de reden hoe iemand verleid kan worden om terug te keren en daadwerkelijk iets te kopen. Je kan de conversie vergroten door bijvoorbeeld een incentive te tonen in de advertentie (bijvoorbeeld gratis levering).



Terug naar overzicht


 
 
 
 
E-mailen
Bellen
LinkedIn