Social media marketing is transparanter en authentieker geworden. Merken bouwen vertrouwen op via kanalen zoals Facebook, Twitter, Instagram, Pinterest en LinkedIn. De nadruk ligt meer en meer op real-time klantenbinding. Er is een trend gaande waarin de likes minder belangrijk worden, ten gunste van social listening, oprechte conversaties en sentimenten. Dat lijkt een positieve verandering, waarin lange-termijnrelatie, klantenbinding en engagement boven de korte-termijnsuccessen van likes of virals gaan. Merken gebruiken sociale media veel vaker om te begrijpen wat hun klanten bezighoudt.
En die roep om authenticiteit werkt ook door in de inzet van influencers. Fake influencers die schade toebrengen aan het bedrijfsimago - het gebeurt, en ze brengen al helemaal niet de gevraagde authenticiteit. Fake influencers zijn overigens relatief makkelijk op te sporen, dat dan weer wel. Bijvoorbeeld door te kijken naar hun engagement rates, de kwaliteit van de comments en pieken in het aantal volgers.
De waarde van influencers wordt nog steeds grotendeels bepaald door het bereik. Er is echter een tegenovergestelde ontwikkeling gaande: die van de nano-influencer. Het zijn mensen met ‘slechts’ enkele duizenden volgers, maar die groep is dan ook veel meer engaged. Door hun authenticiteit en geloofwaardigheid hebben deze influencers een veel grotere impact op hun microdoelgroep.
De inhoud die hier wordt weergegeven kan niet worden weergegeven vanwege de huidige cookie-instellingen.
Deze website kan inhoud of functies aanbieden die door derden op eigen verantwoordelijkheid wordt geleverd. Deze derden kunnen hun eigen cookies plaatsen, bijvoorbeeld om de activiteit van de gebruiker te volgen of om hun aanbiedingen te personaliseren en te optimaliseren.
Deze website maakt gebruik van cookies om bezoekers een optimale gebruikerservaring te bieden. Bepaalde inhoud van derden wordt alleen weergegeven als "Inhoud van derden" is ingeschakeld.