JOS KELDERMAN
Strategie | Business Development | Marketing & Sales

MIJN BLOG

Strategische marketing, digitale transformatie en e-commerce: zomaar een paar onderwerpen die mij bezig houden.


Terug naar overzicht

15-04-2020

Social media marketing: engagement gaat boven het aantal likes

Social media marketing is transparanter en authentieker geworden. Merken bouwen vertrouwen op via kanalen zoals Facebook, Twitter, Instagram, Pinterest en LinkedIn. De nadruk ligt meer en meer op real-time klantenbinding. Er is een trend gaande waarin de likes minder belangrijk worden, ten gunste van social listening, oprechte conversaties en sentimenten. Dat lijkt een positieve verandering, waarin lange-termijnrelatie, klantenbinding en engagement boven de korte-termijnsuccessen van likes of virals gaan. Merken gebruiken sociale media veel vaker om te begrijpen wat hun klanten bezighoudt.

En die roep om authenticiteit werkt ook door in de inzet van influencers. Fake influencers die schade toebrengen aan het bedrijfsimago - het gebeurt, en ze brengen al helemaal niet de gevraagde authenticiteit. Fake influencers zijn overigens relatief makkelijk op te sporen, dat dan weer wel. Bijvoorbeeld door te kijken naar hun engagement rates, de kwaliteit van de comments en pieken in het aantal volgers.

De waarde van influencers wordt nog steeds grotendeels bepaald door het bereik. Er is echter een tegenovergestelde ontwikkeling gaande: die van de nano-influencer. Het zijn mensen met ‘slechts’ enkele duizenden volgers, maar die groep is dan ook veel meer engaged. Door hun authenticiteit en geloofwaardigheid hebben deze influencers een veel grotere impact op hun microdoelgroep.



Terug naar overzicht


 
 
 
 
E-mailen
Bellen
LinkedIn