JOS KELDERMAN
Strategie | Business Development | Marketing & Sales

MIJN BLOG

Strategische marketing, digitale transformatie en e-commerce: zomaar een paar onderwerpen die mij bezig houden.


Terug naar overzicht

05-07-2020

De groeiende macht van de consument... of tóch de influencer?

Het veranderende digitale landschap heeft consumenten een grotere invloed gegeven op hun relatie met bedrijven. Hun macht groeit elke dag - met meer keuze tussen producten en merken. En velen gebruiken de macht van sociale media om beslissingen te beïnvloeden.

In plaats van simpelweg de informatie van bedrijven over de werking en kwaliteit van hun producten te accepteren, is het gedrag van consumenten veel actiever geworden. Sociale media speelt hier uiteraard een grote rol in. Als consumenten, bijvoorbeeld door middel van traditionele reclame, geïnformeerd worden over nieuwe producten of merken, zullen ze zich eerst wenden tot andere consumenten om te achterhalen wat hun ervaringen zijn. Tegelijkertijd is de hoeveelheid informatie die beschikbaar is over producten, diensten of bedrijven enorm gegroeid. En welke mening moet je geloven?

Groeiende impact van influencers
Volgens een in augustus 2020 uitgevoerd onderzoek van Valassis onder 1,000 consumenten, is de impact van influencers op aankoopbeslissingen steeds groter: meer dan de helft gaf aan in de afgelopen twee jaar een product of dienst te hebben afgenomen nadat een influenceer deze gepromoot heeft. Ook gaf 40% van deze consumenten aan meer vertrouwen te hebben in een bedrijf als een bekende influencer verbonden is aan dat merk. Wat dan misschien nog geruststelt, is dat tweederde zegt dat ze influencers zullen ontvolgen als deze iets doen of zeggen wat niet overeenkomt met hun ethische waarden.

Influencers zijn dus in toenemende mate belangrijk in multichannel marketingcampagnes, maar hoe vind je de juiste influencer? Een influencer die aansluit op de waarden van je doelgroep? AI helpt om influencers te zoeken en te identificeren die het beste aansluiten bij de campagne - gebaseerd op data van aankoophistorie, merken en producten. Met deze technologie kunnen merken ook veel specifiekere influencers aan zich binden. Dat zijn influencers die misschien niet direct een heel groot bereik hebben, maar wél authenticiteit, geloofwaardigheid en een grote impact op een microdoelgroep bieden.



Terug naar overzicht


 
 
 
 
E-mailen
Bellen
LinkedIn