JOS KELDERMAN
Strategie | Business Development | Marketing & Sales

MIJN BLOG

Strategische marketing, digitale transformatie en e-commerce: zomaar een paar onderwerpen die mij bezig houden.


Terug naar overzicht

25-09-2020

AI en Marketing & Communicatie - Serie Artificial intelligence in bedrijf

Voor veel ondernemers klinkt artificial intelligence (AI) nog steeds als ver van mijn bed. Maar wat is het? En hoe kan de gemiddelde ondernemer het nu al inzetten? Of passen we het stiekem al toe?

Waar automatisering in de afgelopen decennia z’n voordelen had in processen waar veel gegevens gelijktijdig verwerkt moesten worden (of dezelfde handelingen repeterend uitgevoerd moesten worden), gaat artificial intelligence ons helpen door data te analyseren, interpreteren en, op basis daarvan, beslissingen te nemen. Tot voor kort waren die activiteiten vooral voorbehouden aan mensen, maar met de verdere ontwikkeling van machine learning kunnen computers of machines denken en werken zoals mensen. Ze kunnen taal herkennen en spreken, problemen oplossen, zichzelf vaardigheden aanleren, waarnemingen interpreteren, complexe situaties overzien, vooruit plannen en beredeneren. Het grote verschil tussen mens en computer is dat AI gelijktijdig toegang heeft tot méér en veel grotere databronnen, en die makkelijker weet te hanteren, en eigenlijk vrijwel onbeperkte rekentijd heeft om analyses uit te voeren.

Nu wordt het al iets concreter, maar wat gaat dat dan opleveren in de gemiddelde, hedendaagse werksituatie? En hoe kan je als ondernemer ervoor zorgen dat AI voor je gaat werken? Simpel, leun eens achterover en denk na over alle werkprocessen waarin taal gebruikt wordt, problemen opgelost moeten worden, waar gepland wordt of complexe situaties moeten worden voorzien. Precies… dat zijn nogal wat activiteiten.

Laten we eens de ‘traditionele’ werkprocessen van een bedrijf onder de loep nemen. Deze keer: Marketing & Communicatie.

AI en Marketing & Communicatie
Marketing is altijd een innovatief vakgebied geweest, dus ook op het gebied van AI heeft het al snel nieuwe technologieën geadopteerd. De laatste jaren is marketing ook steeds meer datagedreven geworden. Dat heeft er ook mee te maken dat, naar mijn mening, marketing - misschien nog wel meer dan andere vakgebieden - werkt aan de toewijsbaarheid van resultaten. In dat geval is het verkrijgen van zoveel mogelijk data een belangrijke stap om te kunnen ‘bewijzen’ hoe marketing bijdraagt aan het succes van het bedrijf. Ook al richt ik me vooral op het gebruik van AI en machine learning, het is nog steeds bijna ondoenlijk om al die digitale marketingtools op te noemen. Een poging…

Google Analytics: Analytics Intelligence
De meestgebruikte tool van de marketeer: Google Analytics. Met deze tool is exact te volgen welke kanalen het beste converteren naar websitebezoek, en hoe het websitebezoek weer leidt tot downloads, contactaanvragen of RFQ’s. Eind 2017 heeft Google de Analytics Intelligence-functie geïntroduceerd. Niet geheel toevallig kan je dit afkorten naar AI, want Analytics Intelligence bevat veel functies die machine learning toepassen. Daarmee kan je antwoorden krijgen op allerlei vragen die je stelt aan Analytics Intelligence. Ook geeft de functie ‘Insights’: berichten over wat er met je website is gebeurd, bijvoorbeeld als bepaalde ‘rates’ gedaald of gestegen zijn.

Daarnaast zijn er nog een aantal handige tools die iedere marketeer of webmaster in z’n gereedschapskist zal hebben: bijvoorbeeld Optimize en Ads. Optimize is een tool om UX-aanpassingen in content en lay-out continu te testen en personalisatie door te voeren. AI helpt Google Ads om de advertenties te verbeteren, zodat ondernemers daarmee betere resultaten bereiken. Google’s doel is vooral om daarmee zoveel mogelijk clicks te genereren. Websitebeheerders zullen naast CTR ook vooral kijken naar de conversie. AI wordt in Ads suggestions gebruikt om bijvoorbeeld suggesties te doen hoe je extensions (additionele info over bijvoorbeeld promoties onder je standaard ad) kan optimaliseren. Ook zal Google je adviseren over het gebruik van bepaalde keywords, zodat je je bereik kan vergroten. En verder geeft Google, op basis van AI, tips over de meest optimale manier om je Ads-budget te spenderen en waarschuwt je als je Google Ads moet aanpassen (bijvoorbeeld bij broken links).

Branding en media monitoring
Media monitoring en reputation management zijn activiteiten die sterk geautomatiseerd zijn. Eigenlijk wordt hier al heel lang AI ingezet om bijvoorbeeld het sentiment van consumenten / doelgroepen te weer te geven. Tools als Brand24 en Brandwatch meten op basis van tekstanalyse de mate van beïnvloeding en sentiment in alle conversaties die online plaatsvinden. Tools die veel door Nederlandse ondernemingen worden gebruikt, zijn OBI4wan en Coosto.

Foto- en videobewerking
Foto’s en video’s zijn buitengewoon belangrijk in marketing om een goede impressie te geven van het product of om juist in je branding. Erg indrukwekkend is LuminarAI. Deze beeldbewerker zorgt voor zeer opvallende resultaten, en heeft op internet al gezorgd voor lovende reacties. Ook voor videobewerking zijn er vele tools, die AI gebruiken om video’s te bewerken en te verbeteren. Lumen5 en invideo zijn twee voorbeelden daarvan.

De meestgebruikte software voor creatieve producties, is natuurlijk Adobe Creative Cloud. Adobe gebruikt haar AI-engine Adobe Sensei om het gebruik van de creatieve tools gemakkelijker te maken en allerlei overbodig werk uit handen te nemen. Op de website van Adobe Creative Cloud staat per applicatie hoe Adobe Sensei dat doet.

TensorFlow is een open source tool die Google gebruikt in haar eigen producten, maar die ook door andere ontwikkelaars gebruikt wordt voor machine learning applicaties. Airbnb gebruikt TensorFlow bijvoorbeeld om afbeeldingen automatisch te laten rubriceren op ruimte (woonkamer, slaapkamer, badkamer). En VSCO gebruikt machine learning van TensorFlow om automatisch suggesties te doen voor fotofilters.

Teksten
Vooral bedrijven met webshops die veel items bevatten passen AI al toe voor het creëren van productteksten. Voorbeelden van tools die heel handig zijn in het automatisch genereren van beschrijvingen zijn Powertext.ai en Hypotenuse AI. En heb je eens geen inspiratie bij het schrijven van teksten? Gebruik dan AIWriter als je copywriter. De teksten zijn niet altijd even samenhangend, maar het geeft je een creatief zetje in de rug.

En wil je je website of marketingteksten een keer in andere talen presenteren, gebruik dan DeepL voor de beste, geautomatiseerde vertalingen.

Waar de zoekmachines AI gebruiken om jou de meest relevante zoekresultaten te presenteren, zijn er ook tools die je helpen om weer hoger in de relevante zoekresultaten van zoekmachines te eindigen. Google Analytics is natuurlijk een grote hulp, maar ook tools als ImpactHero en WordLift.

Voor e-mailmarketing kan je tegenwoordig allerlei tools inzetten die AI gebruiken om je mailingcampagnes te optimaliseren. Ze kunnen onderwerpregels schrijven, de content personaliseren, bepalen wat het beste tijdstip is om te versturen, mailinglists opschonen en zelfs automatisch e-mailnieuwsbrieven creëren. Wist je dat Amazon 35% van hun omzet haalt uit AI en e-mailmarketing? Tools die je kan gebruiken, zijn Phrasee voor onderwerpregels, The Seventh Sense voor de voorspelling van beste aflevermomenten en rasa.io voor gepersonaliseerde, slimme newsletters.



Terug naar overzicht


 
 
 
 
E-mailen
Bellen
LinkedIn