JOS KELDERMAN
Strategie | Business Development | Marketing & Sales

MIJN BLOG

Strategische marketing, digitale transformatie en e-commerce: zomaar een paar onderwerpen die mij bezig houden.


Terug naar overzicht

27-03-2020

AI en Inkoop - Serie Artificial intelligence in bedrijf

Voor veel ondernemers klinkt artificial intelligence (AI) nog steeds als ver van mijn bed. Maar wat is het? En hoe kan de gemiddelde ondernemer het nu al inzetten? Of passen we het stiekem al toe?

Waar automatisering in de afgelopen decennia z’n voordelen had in processen waar veel gegevens gelijktijdig verwerkt moesten worden (of dezelfde handelingen repeterend uitgevoerd moesten worden), gaat artificial intelligence ons helpen door data te analyseren, interpreteren en, op basis daarvan, beslissingen te nemen. Tot voor kort waren die activiteiten vooral voorbehouden aan mensen, maar met de verdere ontwikkeling van machine learning kunnen computers of machines denken en werken zoals mensen. Ze kunnen taal herkennen en spreken, problemen oplossen, zichzelf vaardigheden aanleren, waarnemingen interpreteren, complexe situaties overzien, vooruit plannen en beredeneren. Het grote verschil tussen mens en computer is dat AI gelijktijdig toegang heeft tot méér en veel grotere databronnen, en die makkelijker weet te hanteren, en eigenlijk vrijwel onbeperkte rekentijd heeft om analyses uit te voeren.

Nu wordt het al iets concreter, maar wat gaat dat dan opleveren in de gemiddelde, hedendaagse werksituatie? En hoe kan je als ondernemer ervoor zorgen dat AI voor je gaat werken? Simpel, leun eens achterover en denk na over alle werkprocessen waarin taal gebruikt wordt, problemen opgelost moeten worden, waar gepland wordt of complexe situaties moeten worden voorzien. Precies… dat zijn nogal wat activiteiten.

Laten we eens de ‘traditionele’ werkprocessen van een bedrijf onder de loep nemen. Deze keer: de Inkoopafdeling.

AI en Inkoop
De functie en waarde van inkoop is duidelijk: door de juiste resources te vinden en lucratieve contracten af te sluiten met leveranciers, kan inkoop veel geld besparen. Er zijn daarmee grote kansen om met behulp van AI de algehele winstgevendheid van het bedrijf te verbeteren. Bij inkoop onderscheid je strategische en niet-strategische inkoop. Strategische producten zijn over het algemeen van grote waarde voor het productieproces of de kwaliteit van het eindproduct - vaak complexe producten waar de aandacht van inkoop écht nodig is. De meeste tijd gaat echter zitten in de niet-strategische producten, simpelweg omdat dit de grootste hoeveelheid transacties zijn. De meeste AI-inkooptools zorgen ervoor dat het inkoopproces van dit soort producten veel efficiënter gebeurt. De inkoper hoeft minder tijd te steken in niet-strategische producten, en kan de aandacht geven aan de producten waar veel kennis voor nodig is.

Een voorbeeld daarvan is Supplier.ai. Deze tool ondersteunt bij het identificeren en evalueren van leveranciers en bij het geautomatiseerd onderhandelen. Supplier.ai beweert dat gemiddeld 10% van de inkoopkosten op niet-strategische producten en diensten wordt bespaard. De managementtool Suplari genereert en analyseert continu data, met behulp van AI, om optimalisatie van uitgaven en risico’s te identificeren. En voor het vinden van nieuwe leveranciers, ook al bevinden die zich aan de andere kant van de wereld, levert Globality een indrukwekkend sourcing platform. Door middel van chat / Q&A kan je de tool vragen om je te matchen met alternatieve leveranciers. De tool gebruikt dan ook AI om met de gebruiker te communiceren.

Ook maken de grote ERP-systemen stappen met de implementatie van AI. Oracle AI apps voor ERP helpen bijvoorbeeld bij het bepalen van de meest optimale inkoopstrategie per leverancier. En in het geval van Microsoft Dynamics 365 worden aanbevelingen gedaan om bijvoorbeeld de inkoop van bepaalde producten te combineren. Ook kan het voorspellen, op basis van seizoensinvloeden, welke producten goed gaan verkopen - en welke gevolgen dat heeft voor inkoop.

Meer weten over AI voor inkoopprocessen? AT Kearney heeft een interessante whitepaper ‘The future of procurement’ geschreven.



Terug naar overzicht


 
 
 
 
E-mailen
Bellen
LinkedIn